13 Sept, resa tillbaka till Sverige

Sista dagen bjöd på strålande sol och ljuvligt varmt vatten. Malta levererade och det kändes inte som den bästa dagen att bege sig tillbaka till vardagen i Sverige.

Men annars kändes det bra, nästan 3 v på sem var mer än nog och jag ville hem till barnen. Till vardagen med Arve och för att hinna umgås lite med Matilda innan hon flyttar iväg.

Vi packade våra saker och sedan gick vi till stranden, städerskan skulle inte komma förrän dagen efter så vi kunde ha våra väskor i lägenheten ända tills vi skulle iväg till flygplatsen smidigt nog.

Det fick bli stranden i Birzebbuga idag. Sola och bättra på brännan. Jag har inte smort mig med solskyddskräm en enda gång och har bara varit lite små röd-rosa över dagen men inget som känts. Smörjer mig rejält på kvällen med något återfuktande och så peeling i duschen så håller brännan sig kvar. Funkar för mig åtm, hade gärna fått brunare ben annars är jag nöjd med  min bränna.    Bilden kan innehÃ¥lla: Gabriella Persson, som ler, himmel och utomhus

Efter några h i solen fixade vi till oss och gick ut och åt. Gubben tog återigen lampuki, precis som mycket annat han äter så tycker jag inte det ser så aptitligt ut.

Bilden kan innehålla: personer som sitter, tabell, mat och inomhusBilden kan innehålla: 3 personer, inklusive Kristian Persson och Veronica Lundbeck, personer som ler, personer som sitter, glasögon och inomhus

Redo eller ej, nu är det dags att resa. Sitter här och väntar på bussen som ska ta oss från Birzebbuga och mot flygplasten. Hatten hade jag då inte stor glädje av den blåste lätt av och var för stor. Tillsist fick jag nog och knölade ner den i min handväska….

Nåt pokerface har jag då inte och det syns rätt tydligt hur jag känner mig. En och annan tår blev det och jag var stressad i kropp o knopp.

Bilden kan innehålla: Gabriella Persson, som ler, hatt och utomhus

På flygplatsen, här vill jag bara vidare. Att sitta här och vänta är inget kul alls, men de hade åtm god kall dricka. Fick äntligen använda mina långbyxor och min fleece som jag släpat med mig ner. Det var shorts och linne väder så gott som alla dagar och annars räckte det med en bolero för att bli varm igen.Bilden kan innehÃ¥lla: Gabriella Persson och Kristian Persson, personer som sitter, skägg, hatt och inomhus

Flygresan tillbaka gick bra men jag var helt slut och det var jobbigt att flyga när hela kroppen ville sova men det gick inte att hitta en någotsånär bekväm sovställning.

Det lät som en god idé att flyga tillbaka sent men det var riktigt stressande att bli så trött. Jag har varit rejält kvällstrött hela sem och det är inte många kvällar jag varit vaken efter kl 22. Så att börja flyga vid 21 och så alla känslor som virvlar runt på det däckade mig rejält.

Efter att vi landat i Köpenhamn tog vi tåget till Hyllie där Matilda hämtade upp oss. Så mysigt att träffa henne och att få komma hem till en renbäddad säng.

Jag har saknat vår säng, den är bredare än sängen vi delade på Malta och dessutom har vi varsitt täcke. Att ha det lite kyligare i sovrummet och krypa in under ett varmt täcke, det var riktigt skönt och jag somnade nästan direkt vi kom hem. Var bara inne om på Arves rum och kramade om honom först.

På Lö när jag vakande hamnade jag direkt i vardagen i Sverige känslan och Malta kändes fort avlägset. Skönt att kunna växla så mellan plasterna och känslorna, nästan som att jobba och komma hem. Var sak har sin tid och sin plats i hjärtat.

Men att sitta här och skriva gör att vissa känslor och tankar virvlar upp och snurrar ett varv till. Känslor av glädje, längtan, stress och beslutsamhet är väl de som är starkast just nu.

Tack för att ni följt oss på resan och vi har beslutat att inte resa till Malta igen förrän huset är sålt.

Gabriella Persson

Kvinna, mamma, hustru, matte och kollega. Här skriver jag om hur vår planering inför flytten till Malta går samt lite glimtar ifrån vardagslivet. Mitt vardagsliv delar jag med min man, våra tre barn, hund och katter.