Framme

Vi är framme

filgħaxija tajba

Godkväll på maltesiska, ja jag har redan sagt några ord på malti idag men mest pratat engelska och så svenska med gubben. Det är ganska kul att prata svenska och kommentera omgivningen utan att tro att de begriper ett ord. Jag vet att det kan straffa sig rätt som det är blir det åt någon skandinav:)

I morse gick vi upp tidigt, redan vid 4 ringde klockorna och vi kom iväg vid kvart i fem tiden. Jag var inne och sa ett tårfyllt farväl till Arve som var jättegullig ❤ Han sa att mamma jag klarar det här, ta nu hand om pappa o så lite andra rara saker. Matilda körde för oss men hon ser nog mest framemot att slippa oss, eller åtm mig lite. Jag förstår att det blir gnatigt och tjatigt för henne att bo hos oss när hon är van att klara sig själv så jag försöker att inte ta det så hårt. Harald är det bra med vi pratade med honom häromdagen, han hade väl inget känslosamt att säga precis.

Vi blev avsläppta i Hyllie och tog tåget till Kastrup därifrån. Allt flöt på smidigt även om det var rejält dimmigt på vägen dit. I Kastrup gick också allt bra och jag tog och fixade med incheckningarna o sånt. K brukar ta över men jag stampade till o sa att nu vill jag sköta det så jag kan lära mig. O det var inte något svårt, bara att ta det lugnt och följa de tydliga instruktionerna.

På planet ner satt vi bredvid en trevlig maltesisk dam som hade varit norrut för att slippa värmen. Flygningen gick bra, inga luftgropar och inga sjuka passagerare.

Efter att vi landat och fått ut våra väskor gick jag och köpte busskort till oss, det blev de med 12 fria resor de andra var slut, men de finns här i Birzebbuga att köpa så det fixar vi nu i veckan! Vi ska även köpa de med ”res hur mycket du vill i en vecka korten”. Vi tog bussen till Birzebbuga, inte det stället flest turister reser till både busschauffören och en vänlig kvinna på bussen undrade vart vi skulle så vi kom på rätt buss:) En av de sakerna jag älskar med Malta att folk är vänliga och vågar fråga och hjälpa.

Vi var på rätt buss och hade koll på vart vi ska hoppa av, in om till John som vi hyr av och fick nycklar och lite kall dryck och sedan var det till att kånka på väskorna. Flera våningar upp, vi bor nu på 3é våningen och fick en likvärdig med inte samma lägenhet som i fjol. Denna är likadant inredd men de extra trappstegen är inget kul alls. Mitt ena knä bråkar lite med mig och det känns lite små ont och sladdrigt nu i kväll.

Tvättmaskin är här inte heller men jag tror att den förra inte hade det men gubben tror det visst det fanns. Nåja nu har vi ingen, kanske det finns en på takterassen?

När vi väl fått upp väskorna packade jag upp dem för det luktade väldigt mycket god duschkräm från den ena….det hade bara småläckt lite och jag hade plastpåse om så det var inte så farligt. Tur det, speciellt om vi inte har en tvättmaskin. Sedan gick vi till stranden, precis ovanför oss var en liten enklare restaurang där vi käkade efter att ha solat och badat ett bra tag. Sedan blev det lite badande till innan vi duscha av oss på stranden, de har duschar med vanligt ljummet vatten på stranden – helt perfekt!

Lite slappande i lägenheten, lite uppackning och en gubbe som somnade till innan vi gick ut och fikade och sedan satte oss på en bänk på strandpromenaden och bara njöt av kvällen. Nu är det mörkt ute, det började skymma vid 20 tiden och det tog inte många minuter förrän det var rejält mörkt. Jag har druckit dagens första kopp med löste och det behövdes verkligen, har abstinens huvudvärk. Men att dricka te då det är över 30 grader är inget jag blir sugen på, får kanske äta en tesked teblad på morgonen istället för att stilla min abstinens:)??

Vi ska strax i säng, eller jag ska det åtm. Imorgon tänker vi bege oss till Valletta och beställa en ny ring till mig och sedan åka till Mgarr och ta oss vidare till Gneja Bay. Det är sommar här så det går bussar dit, där finns en sommar och en vinter tidtabell på Malta och till vissa platser går det bara bussar enligt sommartidtabellen….

På kvällen imorgon ska vi träffa Mariella och Brian, jag anar att Yasmine också ska med. Det ska bli mysigt även om jag gärna hade väntat någon dag till så jag känner mig mer bekväm med att prata engelska. Det brukar ta några dagar innan jag får till flytet.

Så vi har det bra, nu är jag varm och trött. Vi har ingen ac här men fläkt i sovrummet och det är skönt nu i början. Det är drygt 30 grader ute och havet är ca 28 här inne i bukten.

Här kommer lite foton från idag, mer kommer imorgon vi har Wifi här i lägenheten så det är smidigt att skriva av mig när jag kommer tillbaka och har lite egentid. Så om ni vill hålla kontakten skriv på messenger så ser jag det åtm när vi är tillbaka här.

Fotona är inlagda så att morgonen är längst ner och det närmst texten här är det senaste fotot. Lite kul att se vilken färgskillnad det är på oss efter bara några h!

Här foton från balkongen i vardagsrummet/köket står man och tittar ut över Medelhavet har man freeporten till vänster.

Rakt fram har man strandpromenaden och bänkar som vi gillar att sitta i fast jag blir väldigt sugen på att bada när jag sitter där. Orkade inte gå uppför alla trappstegen och hämta badkläder annars hade det blivit ett kvällsdopp.

Står man på balkongen och tittar till vänster så ser man detta, det var hitåt vi gick och sola och bada idag.

Här sitter vi på en bänk nu i kväll innan skymningen.

Bilden kan innehålla: en eller flera personer, skägg och glasögon

På väg från stranden. Solen tar om man säger som så…..men jag tror vi var ganska kloka och är bara lite smått rosa nu ikväll. Imorgon är vi bruna!

Maten vi åt då vi gick ifrån stranden en liten stund, 10 Euro för alltihop. Jag tog pommes och lökringar och en coca och gubben käka fatira o så en öl på det.

Här närmar vi oss Birzebbuga då vi kom från flygplatsen, man ser Freeporten.

Här är vi på bussen från flygplatsen på väg. Känslan när man är nära målet är underbar <3.

Landat! Min min säger allt, jag är nöjd och trött.

Landat!

Sicilien bakom oss, då är man nära. IMG_20190826_112246

Efter Sicilien går planet neråt och in för landning.

btf

På flygplatsen i morse, det var väldigt kallt och ruggigt.IMG_20190826_075009

En trött make <3.

Gabriella Persson

Kvinna, mamma, hustru, matte och kollega. Här skriver jag om hur vår planering inför flytten till Malta går samt lite glimtar ifrån vardagslivet. Mitt vardagsliv delar jag med min man, våra tre barn, hund och katter.