Gozo. 10 Sept

Tisdagen fm tog vi oss till Gozo. Vi reste via flygplatsen, det blir lite mindre stopp på vägen och kanske man sparar lite tid också. Det känns så åtm.

Väderprognosen pratade om dåligt väder på Onsdagen så vi hoppades på att det stämde och gav oss iväg tunnklädda och optimistiska. Kolla här nedan vilket gäng!

Fotot tog jag då jag fotade vår spegelbild i en buss, rätt coolt tycker jag det blev. Här är en svartvit variant och en i färg.

Bilden kan innehålla: en eller flera personer

Bilden kan innehålla: 1 person

Färjeresan över gick smidigt som vanligt, det tar inte många minuter förrän man är över.

Bilden kan innehålla: himmel, hav, utomhus och vatten

I Mgarr på Gozo möts man av surret av alla erbjudande; taxi, busstur, båttur? Inte de mest påstridiga försäljarna men drygt nog. Vi tog bussen direkt till Marsalforn, en av de få platser man kan nå utan att ta sig via knutpunkten på öns huvudstad, Victoria.

Bilden kan innehålla: himmel, moln och utomhus

Gozo är så mycket mer, mer öppen mark, mer grönt och mer backar. Vi hann se en del på vår tur till Marsalforn.

Bilden kan innehålla: berg, himmel, moln, natur och utomhus

Väl framme så kändes det väldigt bra. Vi har varit i Marsalforn tidigare men inte utan våra maltesiska vänner. Både jag och gubben kände att detta hade kunnat funka och vi strosade omkring lite och blev mer och mer nöjda. Här hade vi faktiskt kunnat köpa ett boende!

Bilden kan innehålla: 1 person, himmel, utomhus och vatten

Boende finns nära vattnet utan branta backar och det finns både klippor och sandstrand.

Bilden kan innehålla: himmel, moln och utomhus

Bilden kan innehålla: hav, himmel, utomhus, vatten och natur

Dessutom strandpromenad med restauranger och lite annat smått o gott.

Bilden kan innehålla: himmel, moln, hav, utomhus, natur och vatten

Härliga vyer.

Bilden kan innehålla: berg, himmel, utomhus, natur och vatten

Ja här trivdes jag bra:)

Bilden kan innehålla: 2 personer, inklusive Gabriella Persson, personer som sitter och utomhus

Varför ska man följa skyltar, gubbarna är busiga….

Bilden kan innehålla: en eller flera personer, utomhus och vatten

Bilden kan innehålla: himmel, moln, berg, utomhus och natur

Bilden kan innehålla: hav, himmel, utomhus, natur och vatten

Bilden kan innehålla: himmel, hav, utomhus, vatten och natur

Avgränsat för vattenpolo.

Sedan kom molnen och ganska snart regnet. Vi passade på att käka.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

Bilden kan innehålla: 3 personer, inklusive Jonas Lundbeck, personer som ler, personer som sitter och utomhus

En till fördel med Gozo, maten är billigare och det finns ofta mer genuin maltesisk mat på menyn.

Bilden kan innehålla: 3 personer, inklusive Gabriella Persson och Jonas Lundbeck, personer som ler, personer som sitter, hav, utomhus och vatten

Efter maten tog vi oss till Victoria men även där regnade det så efter att ha väntat ett tag och irriterat oss på de som ska trängas så kom vi till färjeterminalen i Mgarr igen och vidare mot Valletta. Bussen dit kom innan flygplatsbussen så det fick bli en lite längre tur tillbaka. Färjeterminalen – Valletta- Birzebbuga.

Bussresan blev åtm trevlig då vi hade sällskap av ett snackigt engelskt par samt en fransk ungtupp som vi diskuterat med i Victoria tidigare. Vissa nationaliteter är betydligt bättre än andra på att stå i kö!

Jag är så glad över att vi gav Gozo en till chans och att vi upptäckte att Marsalforn gav oss mycket av det vi söker. Där finns massor till salu och det känns som där kan vi få det vi vill ha för vår budget. Sedan har huvudön många fördelar men inte alla, så detta är definitivt ett alternativ <3.

Gabriella Persson

Kvinna, mamma, hustru, matte och kollega. Här skriver jag om hur vår planering inför flytten till Malta går samt lite glimtar ifrån vardagslivet. Mitt vardagsliv delar jag med min man, våra tre barn, hund och katter.