Lite mycket bussäventyr idag 15 Maj

Skriver på fm den 16 för igår orkade jag verkligen inget mer efter att vi kom tillbaks till lägenheten!

Vi gav oss iväg ganska tidigt på fm eftersom vi hade en heldag planerad med buss och promenader

Tur det för det hann bli kväll och mörkret föll innan vi kom tillbaka till lägenheten

Ärligt talat föll mörkret under tiden vi satt och åt men ändå  – det var verkligen en heldag – :)/:(

Det var en mulen dag så klokt nog klädde jag mig ganska varmt, solen sprack bara upp korta stunder och emellanåt regnade det. Tänk svensk midsommar ungefär……Jag tog inte ens med badkläder och ni som känner mig vet att jag är både optimist och badtokig, så det säger en del om vädret.

Nåja nog om det

Vi började med att leta efter plåster till min fot men jag gav upp efter något besök på ett knökfullt apotek.

Tog bussen till Valletta som är en knutpunkt till ön Maltas bussar, bytte till en annan buss som körde via Dingli Cliffs och vidare mot byn Dingli där vi hoppade av och gick omkring lite. En mysig liten by med härlig natur omkring. Vi for vidare mot Buskett Garden där vi promenerade omkring ett bra tag och njöt av grönskan, det började regna ganska rejält men träden gav oss ett ganska bra skydd. Där låg en restaurang där vi tänkt äta men vi kom samtidigt som en buss full av turister så vi gav upp och tog oss tillbaka till busshållplatsen. Åkte vidare till Rabat där vi åt och vandrade omkring. Jag har varit i Rabat innan men inte vandrat omkring där och det är en härlig stad med massor av gamla hus och kringelikrokar. Passade på att gå till Mdina som ligger alldeles bredvid, Mdina har varit huvudstad en gång i tiden och där står tiden still. underbar stad och ett välkänt turistmål. Från Mdina går det många bussar åt de flesta håll så bara man kommer på en buss där så kan man relativt smidigt ta sig vidare.

Bahrija var nästa resmål, där hade vi inte varit och inte heller åt det hållet. Bahrija ligger här  i västra delen av Malta, här sägs vara lite kallare pga de nordliga vindarna och här är en underbar utsikt både över norra Malta men även Gozo och Sicilien kan man se härifrån. Vi blev positivt överraskade och tyckte här var mycket som kändes rätt och bra fast de ligger lite väl avlägset för att smidigt ta sig till, bara en buss 1 ggr /h.

Efter Bahrija hade vi inga planer mer än att ta oss tillbaka men det tog tid, bussen körde inte som vi trodde utan vi fick tänka om ett antal ggr och tillsist hoppade vi bara av där det fanns gott om andra busslinjer att ta. Vi kollade på skyltarna vid busshållplatserna och hoppade av längst en väg i utkanten av Zebug. Gick över vägen och tog oss till Valletta igen….gick runt där bara för att vi kunde:) och tog oss sedan äntligen till Birzebbuga.

Bussresan dit var intressant och inte så kul, först fick vi vänta väldigt länge på bussen. Det är gott om vägarbeten och vår buss var rejält fördröjd, den blev fullknökad. Någon hållplats senare blev det tjafs, en man trängde sig framför några andra och de var inte så glada…Busschauffören fick komma ut och vifta och en hjälte erbjöd den irriterade viftande mannen sin plats och ställde sig emellan honom och de han trängs sig framför. Men efter ett tag tjafsade de igen och folk började säga till dem att lägga av, till chauffören att stanna bussen och ringa polisen…Folk som satt mitt i alltihop började se obekväma ut, vi satt en bit bak och kunde lugnt observera.

Det blev lugnt igen men då de gick av bussen var det på samma hållplats och då började de tjafsa och veva…Kanske gammalt groll eller åsikter som utlöste alltihop?

Tur det inte blev slagsmål på bussen, jag kollade vart första rutan var att krossa så man kom ut i så fall!

När vi äntligen var tillbaka var vi trötta i huvudet och hungriga, gick och åt väldigt god kinamat och sedan orkade jag inte mer. Hade tänkt och velat uppdatera dagen men det fanns det ingen ork till.

Idag ska vi också iväg men en betydligt kortare runda, det blir mest promenerande idag och förhoppningsvis bad. Väskan är packad och jag är insmord, gubben är redo.

Så på återseende kanske redan ikväll:)

Valletta

Gabriella Perssons foto.

På bussen, Dingli Cliffs.

Trångt, ser ni väg-grenen på båda sidorna!

I Dingli

Zebug, ge mig en buss!

Valletta andra ggr idag

Slut!

Dessa ställena väljer vi mellan

Hej

Mitt i hösten här i södra Sverige. Har inte behövt skrapa rutorna än men det är nära, luften är klar och krispig de flesta morgnar.

Vi planerar och gör så gott vi kan för att hålla vår tidsplan om att kunna sälja huset till våren. Ibland är det stressande, sjukdomar, oväntade utgifter och hantverkare gör att det inte alltid blir som jag tänkt mig. Men det går framåt och det är huvudsaken.

Malta försvinner inte och vardagen här är helt ok, jag trivs väldigt bra på mitt jobb och här hemma är det en ganska smidig vardag. Två av barnen är så gott som utflugna och den yngste mognar med stormsteg. Han är nu 15 och jag gillar verkligen den unge kloke, empatiska och lugna unga mannen han är på väg att bli.

Men åter till titeln på detta inlägget.

Vart vi planerat att köpa ett boende.

Att planera, diskutera och bolla tankar är något jag tycker är mysigt att göra med min man, vi har äntligen lärt oss förstå hur den andra tänker och kan enklare prata om framtiden utan att stressa varandra. Det har tagit tid och även om jag (tror) jag är rak och tydlig så är jag inte det så mycket och ofta som han hade velat. Men om jag säger att jag funderar, jag kanske vill, jag behöver läsa mer om, jag tänker så här idag men det är inte hugget i sten osv. Ni ser mönstret? Då fungerar det alldeles utmärkt och han behöver inte tro att han förväntas antingen lösa mina ev problem eller frågeställningar eller ha ett svar på vad han själv vet och vill. Äntligen!

Vi har några byar/städer som vi varit i som känns rätt och som då vi funderat lite till och kollat upp det praktiska kan fungera. Precis som vi har sållat ut en heldel som har sett bra ut på andra sidan skärmen men i verkligheten inte alls känts bra. Listen nedan innehåller både ställen vi VET vi tycker om och ställen som verkar bra då man läser om dem men som vi inte upplevt (upplevt tillräckligt) för att VETA att de är starka kandidater.

Stället ska kännas maltesiskt tryggt och genuint, nära till möjlighet att ta sig en rejäl simtur, fungerande bussystem med gärna flera linjer och som går ganska tätt och gärna sent, inte kännas instängt utan ha något luftigt område nära och gärna grönområde, ok att grilla, inte nära område som ska bebyggas och där jag känner mig välkommen.

Om du har synpunkter på något av ställena tar jag gärna emot dem, tänkte skriva mer i kommande inlägg om vart och ett och hur jag resonerar för att ha stället på denna lista.

Marsaxlokk

Kalkara

Zabbar

Zejtun

Sedan gillar jag många av byarna omkring flygplatsen men min man är inte lika intresserad av dem. Ska ändå besöka dem nästa gång och känna efter lite till så vi inte missar någon pärla!

Minnen <3 vi och våra underbara vänner. Saknar att inte träffa dem i år. Dessa fotona är då vi var i Sliema.

Malta 2015

Goa gubbar

Goa damer

Sista heldagen för denna gången, Paola, Birzebbuga, Valletta.

Sista dagen på Malta under vår tre veckors semester i Sept – 16 blev återigen en dag full av bussresor.

Tog oss först till Paola där vi bytte buss mot Birzebbuga. Paola är en större stad och där går många bussar därifrån så det är rätt smidigt att ta sig dit och sedan byta därifrån istället för att alltid ha Valletta som knutpunkt.

I Paola bor ca 8000 personer och Tarxien ligger alldeles intill. Där finns det mesta man behöver handla till bra priser och det går gott om bussar dit. Inga städer jag vill bo i men tillbringar gärna några timmar där. Många affärer har stängt mitt på dagen så ta med vatten och tålamod om du inte anpassat dig till den maltesiska lunken.

Birzebbuga ligger precis bredvid Marsaxlokk, till höger. (Marsascala ligger till vänster där vi var för någon dag sedan.)

I Birzebbuga bor där ca 10000 personer året om och säkert några tusen till under sommaren.

Tyvärr är Birzebbuga en freeport där container fartyg lastar av och på och kranarna förstör hela utsikten och dessutom slamrar de dagen och natten lång ibland. Någonstans måste den ju ligga men stranden är lång och strandpromenaden fräsch, bred och med lekplatser och grönt här och där. Så jag tycker det är synd att freeporten ligger just där!

Vi simmade lite, promenerade runt i staden lite och sedan åkte vi till Valletta.

Inga byten utan bussen gick direkt, tyvärr för bussen borde inte köra utan vara på verkstad – det vinglade och skumpade rejält!

Vi passade på att äta på en restaurang vi verkligen gillar i Valletta och drack gott vin och vatten till. Det var inte lika mycket folk i Valletta idag som i Tisdags men många turistsällskap som blir guidade av någon med flagga. Ser så kul ut:) Lika kul är det inte då det kommer försäljare när man äter, jag blir tvärarg och sa till HÖGT! Det är att gå inpå mitt område, äter jag vill jag inte bli störd det är så jävla respektlöst.

Men rena tiggare slipper man och de som är försäljare som går omkring är oftast inte påträngande och tjatiga utan säger sitt och går då de får ett nej. En som var oförskämd har jag råkat ut för bara då han undrade vad jag tyckte om och ville titta på och jag sa Nothing så svarade han mig Nice titts! Berättade det inte för K förrän vi var borta därifrån…..

Nåja åter till Valletta, vi tog bussen tillbaka sedan och efter att ha slappat lite gick vi o köpte mums och satte oss på takterassen och drack Sangria och spelade kort. Kvällen var underbart ljummen och vi satt och njöt och summerade resan.

Birzebugga:

Gott vin i Valletta:

Gabriella Perssons foto.

Fortsatt vinkväll på takterrassen, blandade känslor då det närmar sig hemfärd.

Ringjakt i Valletta

Vi hade tidigare under året (-16) varit gifta i 20 år och tänkte skaffa en ring vars för att fira det. Så vi gick till några av de många juvelerarna som finns i Valletta och hamnade till sist hos den som Mariella tipsat om. Kunde ju ha lyssnat på henne och gått direkt dit;) för där hittade vi ringar som passade det vi tänkt oss. Vi beställde ringarna med inskriptionen XX dvs 20 med romerska siffror.

dav

På väg in till Vallettas shopping gator.

Vid bussterminalen, fullknökat där.

Kristian Perssons foto.

Ringarna <3 Det är jag som bara har en ring på handen och gubben som har två.

Mysigt att fira att vi varit gifta i 20 år och vi åt och drack gott på min favoritrestaurang i Valletta efter att vi hämtat dem.

Marsascala

Dagen vi var i Birgu fortsatte att vara molnigt så vi beslöt att ta bussen till Masascala. Bussen kom som vanligt inte i tid från Kalkara så vi gick till Birgu igen och tog en annan buss därifrån!

Bussen från Birgu gick direkt till Marsascala o vi hoppade av nere vid hamnen. Där är en lång fin promenadsträcka kantad med restauranger o vi passade på att äta där. God välkryddad mat och framförallt ett väldigt gott vin serverades vi av en pratig restaurang ägare.

Sedan gick vi en sväng, solen sken men det blåste o svalkade lite så de det  var perfekt utforskar väder.

Att besöka Marsascala gör jag gärna om men det är nog inget ställe jag vill bo i.Ska man bo precis vid kusten vill jag kunna bada o där är i och för sig en strand men den är minimal. Den hade inte det mysiga, genuina som vi gillar.

Bussen från Marsascala gick till Valletta där vi gick en sväng o tog ut pengar samt hittade lite kul att se på. Flera grupper av asiater som gick i trupp efter en guide med en färgad flagga högt upp. Tänk gäss som präglas på en pinne så ser ni synen. Att dessutom flera i gruppen hade stora vita munskydd gjorde de inte mindre ögonfallande…

Vi tog sedan bussen mot Kalkara men hoppade av i Birgu o gick istället, annars hade vi fått åka buss ca en halvtimme till.

Vid hamnpromenaden

sdr

På restaurangen, ett väldigt gott vin.

dav

Mysigt med bänkar, dessutom rent och fräscht.

I Marsascala bor där ca 10 000 året om men sommartid fördubblas antalet invånare.

Birgu

Då vädret var ganska blåsigt tog vi en utforskningsdag och gick till grannbyn, Birgu.

Bara upp om backen och genom porten så lämnar man Kalkara och befinner sig i Birgu.

Sedan tar man till höger efter man gått igenom porten och snart möter man bland annat detta:

Lyxiga båtarsdrsdrdavmde

Birgu är hur mysigt som helst. Fullt av gränder och gamla byggnader som är utsmyckade.IMG_20160919_085958.jpg

De klassiska soppåsarna går inte att undvika;)

davdavdav

Vi gick ner till hamnområdet och kunde även ta en titt på nästa stad men sedan vände vi och gick till ett museum. Krigs muséet. http://www.maltaatwarmuseum.com/

Det var intressant och på entré plan var det olika rum där man förutom att se på saker o läsa information även kunde höra info. Det är en sådan makapär jag har vid örat på fotot. I källaren var det utgrävt skyddsrum och där var mycket att se även där. På sina ställen var det både lågt i tak och smalt därav hjälmen.

dav mde

dav sdr

I Birgu bor ca 3000 personer. 1530 gjorde riddarna Birgu till sin huvudstad eftersom det låg vid kusten och den tidigare huvudstaden Mdina var placerad inne i landet. Staden spelade en viktig roll underbelägringen av Malta 1565, efter belägringen kallades staden även Città Vittoriosa, italienska för ”den segerrika staden”. Belägringen visade dock att staden för sårbar för angrepp, varför Valletta började anläggas 1566 och sedermera tog över rollen som huvudstad. Att Birgu varit huvudstad har satt sina spår och där är gott om pampiga byggnader med minnen från svunna dag. Jag tyckte väldigt mycket om Birgu och även hit ska jag återvända många gånger.

Paceville, Mgarr och Golden Bay

Sista dagen i Bahar Ic Caghaq tog vi oss till området där många skandinaver håller till, framförallt yngre, dvs Paceville. Vi strosade lite, kollade på presenter o krimskrams o funderade på att ta ett dopp. Men jag ville bara vidare, bort från all trängsel o allt. Köpte åtm presenter till syrrans påg som fyllde år under vår semester, ja även syrran men hon hade jag redan fixat present till. Köpte även en ny butterfly kniv till Arve.Bildresultat för butterfly knife

Så vi tog bussen till Valletta, bytte till Mgarr o det var underbar skönt. Bort från butiker o myller o ut på vischan. Bussturen var intressant den tog oss till delar vi inte sett innan och genom många mysiga delar av ön.

I Mgarr åt vi gott, kryddad mat!Dvs inte turistanpassat utan genuint. Vi delade på en farmers platter för två med friterade lökringar, kycklingvingar, revben och rejält stekt trådigt nötkött. Sedan hade vi nya krafter att ta oss vidare o vi åkte till Golden Bay. Vi trivs båda två väldigt bra i Mgarr, både själva byn/staden och omgivningarna ger mig bubbliga lyckokänslor.

Båda simmade där! K vill ha sandstrand fast han inte gillar att få den med tillbaka. Jag vill simma o upptäcka o inte känna mig begränsad. Här funkar det för oss båda. Men jag är väldigt nyfiken på de andra stränderna också nära Mgarr o vill dit snarast.

Efter Golden Bay åkte vi direkt tillbaka till Bahar. Packade o såg på en film och gjorde oss redo för att ta oss till Kalkara dagen därpå.

Naxxar, Gharghur

Vi ville passa på och besöka Ghargur när vi var i närheten, det ligger strax ovanför Bahar Ic Caghaq. För att ta sig dit fick vi ta bussen till Naxxar och sedan byta buss där mot Ghargur. Vi fick vänta ett tag i Naxxar o tog en liten sväng och såg oss om innan vi åkte vidare. Ghargur var mysigt, lite större än Bahar så där fanns några olika affärer, en rejäl kyrka och bänkar här och där. Många små gränder att gå in i och fullt av helgonbilder här och där. En genuin maltesisk by med vänliga människor som hälsar<3.

I Gharghur bor det ca dubbelt så många som i Bahar Ic Caghag (2700 respektive 1300).

Vi hade badkläder med oss och hade inte planerat vart vi skulle ta oss efter Ghargur men vi såg att en buss i Naxxar körde till Armier Bay. Där hade vi inte varit så vi bestämde oss för att åka dit. Så vi fick ta bussen till Naxxar och sedan byta till bussen till Armier Bay. Kollar du på en karta så ser du att det är en bit dit, Armier Bay ligger så nära Comino man kan komma.

Bildresultat för armier bay malta

I Naxxar bor där ca 13500 invånare och ligger mellan Mosta och Medelhavet om det säger dig något:)

Armier Bay var en besvikelse, där fanns oändliga rader med parasoller och även försäljare som gick omkring och ville sälja solglasögon, skor och bordsdukar! Inte ens jag blev sugen på att ta ett dopp – och då har det gått långt! Vi passade på att få något i oss och framförallt vätska och så tog vi en sväng och såg oss omkring. I närheten fanns det ett område som har maltesiska sommarhus och där var en härlig utsikt mot Comino och Gozo.

Så fort vi kunde tog vi sedan bussen därifrån, åkte till Mellieha där vi bytte buss som tog oss till Bahar Ic Caghaq. 2016-09-14 11.39.19.jpg

Naxxar

Gharghur, grändGharghur, kyrkanGharghur, utsikt

Gharghur

Armier BayArmier Bay

Armier Bay kortet ovan och korten nedan.

Utsikt mot Gozo och Comino

Sommarbostäder

Så smidigt att ta sig runt med fulladdade busskort, perfekt!

White Rocks

White Rocks finns i Bahar Ic Caghaq och ligger på höger sida om badlandet (om man ser ut över Medelhavet).

Där är jättemysigt att sitta på klipporna, de känns mjuka och skönt svala och i vattnet finns det massvis av fiskar och till och med krabbor. På kvällarna tog jag gärna ett sista dopp här innan vi gick upp till parken och fortsatte njuta av det ljumma kvällarna.

sdr

Ytterligare en positiv sak med Bahar Ic Caghaq, glasskiosken med ett stort sortiment. Enligt taxichauffören som körde oss hit någon man gärna reser till från hela Malta. Nåja god glass är där och snabb servering men den ligger inte så trevligt precis, i utkanten av parkeringen nära stora vägen. Även kaffe och te har de som synes.

Zurrieq, Blue Grotto, Filfa och liten glimt av byarna nära flygplatsen.

En dag tog vi oss till Zurrieq och vidare till Blue Grotto. För att komma till Zurrieq tog vi först bussen till Valletta som är knutpunkt för busslinjerna under dagtid. Bussen mot Valletta blev mer och mer knökfull och jag reste mig halvvägs för en äldre herre precis som man förväntas och bör göra. Men på raden framför satt 2 blonda tjejer kvar dessutom på markerade platser för äldre, gravida eller föräldrar med småbarn utmärkt. Den ena såg ut som en äldre variant av en av Matildas vänner så jag fick för mig att de var Svenskar och på rejäl skånska förklarade jag för dem att de skulle lämna platserna till de som behövde dem. Tja de reste sig men det visade sig att de var från Frankrike:) tydligen går en arg skånska hem även där, fniss.

Bussen mot Zurrieq var det gott om plats på och det var tur för vi åkte genom områden och byar som vi inte tidigare sett. Så vi satt klistrade i rutan och kommenterade. Kirkop var en by som verkade mysig som vi passerade och runt Zurrieq var det jättefint med åkermark, lite buskar och träd och stigar.

Vi stannade i Zurrieq i nån h och vandrade runt, kollade utbudet av affärer, in i lite gränder och K hittade 2 st ställen som sålde pastizzis så han var nöjd:=) 30 cent styck och max två behövs för att bli rejält mätt. Stämningen i byn verkade bra och jag gick fick äntligen lite lyckobubbel i magen. Det kändes riktigt, riktigt bra där.

Bussen som körde oss vidare till kusten kom i god tid och vi åkte de få km dit. Att gå är för långt i värmen och det är dessutom brant. Men där är en rejäl trottoar hela vägen dit och en cykelväg som varierar i storlek från några cm till några dm. Jag hade då cyklat på trottoaren i stället! Nog för många cisk innanför västen på han som drog linjen…..

Kustlinjen vid denna sidan av Malta är mestadels brant men nedanför Zurrieq finns en vik med en backe ner till och sedan klippor och bryggor. Man kan ta en båttur in i viken och ut i havet härifrån eller bara bada, dyka och simma. Ovanför finns några restauranger och någon krimskrams affär.

Ön Filfa ligger strax utanför, den får man inte besöka utan den är ett naturreservat med gott om fåglar på. Annars hade jag kanske prövat att simma dit:)

Jag simmade och hoppade men K var nöjd med att sitta och sola.

Vi tog sedan en annan busslinje tillbaka, tyvärr var det fler än vi och vi fick sitta aldra längst bak i bussen. Bussarna är olika inredda men denna hade upphöjt säte längst bak så det var bökigt att se ut. Att jag dessutom satt inträngd bredvid en väldigt väldigt tja fet man gjorde det inte lättare precis.

Men byn Qrendi verkade mysig åtm, sedan var det mest flygplatsområdet och natur man såg innan trängseln och de knökfulla delarna tog vid.

2016-09-13 13.36.06.jpg

Zurrieq

2016-09-13 13.57.18.jpg

Filfa i bakgrunden

nere vid kusten

Här är vi, bruna och nöjda.