Måndag, mot Gozo.

Gozo, vi började dagen med att äta frukost ute för att sedan ta bussen till flygplatsen och där byta till en annan flygplats buss mot Maltas färjeläge. Allt gick smidigt och det blev inte så lång väntan vare sig på bussarna eller färjan. Det tog drygt 2 h att ta sig från Söder till Norr på huvudön Malta och sedan en halvtimme till med färjan.

Vi tog bussen direkt från färjeterminalen till Gozos huvudstad, Victoria eller Rabat som den också heter. Där var ganska drygt att vänta, många som kom och frågade om man ville åka taxi, åka med turistbussar eller ta en båttur. Dessutom var vi många som väntade och det var både trångt och rörigt där.

Nåja bussen kom och eftersom vi inte är som gråsparvarna….så väntade vi några minuter längre och fick en buss med bara en till passagerare i och därmed väldigt gott om sittplatser i istället för att som de på bussen innan stå i en knökfull buss. Dessutom tog vi den bussen om körde genom någon stad där det är mycket till salu:)

Nadur som staden heter var mysig men vi kom snabbt fram till att Gozo inte är något för oss. Läs vidare så ser du våra tankar om detta:=)

Vi var snabbt framme i huvudstaden och efter att ha gått någon trång gata fram kände vi att nä här tar vi oss ifrån så fort som möjligt och så gick vi tillbaka till bussterminalen. Ifrån bussterminalen i huvudstaden utgår alla öns bussar och det funkar inte som på Malta att man kan hoppa av på andra knutpunkter för att ta sig vidare. Såsom vi gjorde på flygplatsen och även gör i Paula ganska ofta. Man måste inte till Valletta och byta buss även om många i början nog gör så.

Åter till Gozo….vi beslöt oss för att åka till Xlendi där vi åtm kunde äta och bada, trodde vi….

Xlendi ligger nere vid vattnet och där är som på de allra flesta ställen på Gozo en rejäl brant backe ner dit. Goxo är vildare än Malta, större öppna ytor, mer växtlighet, större backar och dalar och som K upptäckte, mer gubbar i skägg.

Xlendi kändes som en turistfälla och var inte speciellt mysigt, att bo där skulle jag aldrig vilja! Bada gick inte heller för vattnet såg ganska skitigt ut och ingen badade där. Där fanns en del restauranger och efter att ha tittat vart en väldigt otrevlig liten italiensk man tog vägen så gick vi och åt på en annan restaurang;)

O där hände det mest positiva på hela Gozo utfärden, maten var helt fantastiskt god! Lätt det godaste jag ätit åtm på dessa dagarna och bland det bästa under alla dagar jag varit på Malta, även om nu detta var på Gozo om man ska vara petig:)

Lite väntan på buss igen, för en gångs skull i skugga vilket där inte var gott om på knutpunkten och sedan till just knutpunkten där vi gav upp planerna på att ta en buss till en stad/by vi hade hittat en lägenhet som såg intressant ut. Dels hade vi insett redan nu att Gozo inte är för oss och dels var det nästan en timmes väntan.

Vi åkte till färjeläget istället och tog oss tillbaka till Malta. Gjorde samma resa, till flygplatsen och bytte där till Birzebbuga. Äntligen framme i Birzebbuga hade det börjat skymma så smått och vi tog ett dopp och njöt innan vi gick upp och var rejält trötta.

Det ingen bortkastad dag utan precis tvärtom, nu kan vi gå vidare och vet mer om våra förutsättningar.

Varför vi dissar Gozo: väldigt backigt då du ska röra dig på ön även om det säkert finns någon mer platt stad/by så är det mesta vi upplevt rejäla branta backar och dalar. Inget man orkar vare sig gå eller cykla i, definitivt inte i värmen.

Buss åkande är inget kul där, som sagt alla bussarna går till knutpunkten och de går dessutom inte ofta. Så vill man inte planera sin dag exakt efter bussarna så blir det mycket väntan.

O så känslan när man kom till Gozo från färjeterminalen, alla som flockas runt en. Jag tycker inte alls om att känna mig som en levande plånbok……

Sedan måste jag säga det positiva med Gozo också, där är mer öppet, mer natur, mer genuint och väldigt mysiga byar och gränder. Så att bara vara och uppleva i stunden är lättare där.

Här är foton från Gozo:

Den lilla vandringen vi gjorde i Rabat/Victoria, Gozos huvudstad.

Knutstationen i Rabat/Victoria.

Xlendi

Bilden kan innehålla: himmel, moln och utomhus

Bilden kan innehålla: himmel, moln, utomhus och vatten

Bilden kan innehålla: 1 person, moln, himmel, berg, utomhus och natur

Bilden kan innehålla: himmel och utomhus

Restaurangen med extremt god mat.

Det inte mycket ut, hann äta upp det mesta:) Innan maten kom fick vi in varsin alldeles nygräddad bulle. Olivolja eller smör att ha till, så gott.

Min mat, kött med skinka över och så vinsås.

K´s mat, tonfisk i någon syrlig sås.

Detta fick vi dela på. Kapris i salladen, jag älskar kapris just nu. Ska köpa en burk att ha till frukosten.

Vid färjeläget, Mgarr heter byn. Det finns även ett Mgarr på Malta, huvudön. Bilden kan innehÃ¥lla: moln, himmel och utomhus

Mot Malta igen, öarna ligger nära varandra och emellan dem ligger Comino.

Bilden kan innehålla: moln, himmel, hav, utomhus, natur och vatten

Bilden kan innehålla: moln, hav, himmel, utomhus, vatten och natur

Bilden kan innehålla: moln, himmel, hav, berg, utomhus, vatten och naturIMG_20190902_102555IMG_20190902_162109IMG_20190902_162118IMG_20190902_162132IMG_20190902_163740IMG_20190902_164901IMG_20190902_164904IMG_20190902_164927IMG_20190902_165309

Åter i Birzebbuga, kvällsdopp.

IMG_20190902_193211IMG_20190902_193242

Gabriella Persson

Kvinna, mamma, hustru, matte och kollega. Här skriver jag om hur vår planering inför flytten till Malta går samt lite glimtar ifrån vardagslivet. Mitt vardagsliv delar jag med min man, våra tre barn, hund och katter.