Zurrieq, Blue Grotto, Filfa och liten glimt av byarna nära flygplatsen.

En dag tog vi oss till Zurrieq och vidare till Blue Grotto. För att komma till Zurrieq tog vi först bussen till Valletta som är knutpunkt för busslinjerna under dagtid. Bussen mot Valletta blev mer och mer knökfull och jag reste mig halvvägs för en äldre herre precis som man förväntas och bör göra. Men på raden framför satt 2 blonda tjejer kvar dessutom på markerade platser för äldre, gravida eller föräldrar med småbarn utmärkt. Den ena såg ut som en äldre variant av en av Matildas vänner så jag fick för mig att de var Svenskar och på rejäl skånska förklarade jag för dem att de skulle lämna platserna till de som behövde dem. Tja de reste sig men det visade sig att de var från Frankrike:) tydligen går en arg skånska hem även där, fniss.

Bussen mot Zurrieq var det gott om plats på och det var tur för vi åkte genom områden och byar som vi inte tidigare sett. Så vi satt klistrade i rutan och kommenterade. Kirkop var en by som verkade mysig som vi passerade och runt Zurrieq var det jättefint med åkermark, lite buskar och träd och stigar.

Vi stannade i Zurrieq i nån h och vandrade runt, kollade utbudet av affärer, in i lite gränder och K hittade 2 st ställen som sålde pastizzis så han var nöjd:=) 30 cent styck och max två behövs för att bli rejält mätt. Stämningen i byn verkade bra och jag gick fick äntligen lite lyckobubbel i magen. Det kändes riktigt, riktigt bra där.

Bussen som körde oss vidare till kusten kom i god tid och vi åkte de få km dit. Att gå är för långt i värmen och det är dessutom brant. Men där är en rejäl trottoar hela vägen dit och en cykelväg som varierar i storlek från några cm till några dm. Jag hade då cyklat på trottoaren i stället! Nog för många cisk innanför västen på han som drog linjen…..

Kustlinjen vid denna sidan av Malta är mestadels brant men nedanför Zurrieq finns en vik med en backe ner till och sedan klippor och bryggor. Man kan ta en båttur in i viken och ut i havet härifrån eller bara bada, dyka och simma. Ovanför finns några restauranger och någon krimskrams affär.

Ön Filfa ligger strax utanför, den får man inte besöka utan den är ett naturreservat med gott om fåglar på. Annars hade jag kanske prövat att simma dit:)

Jag simmade och hoppade men K var nöjd med att sitta och sola.

Vi tog sedan en annan busslinje tillbaka, tyvärr var det fler än vi och vi fick sitta aldra längst bak i bussen. Bussarna är olika inredda men denna hade upphöjt säte längst bak så det var bökigt att se ut. Att jag dessutom satt inträngd bredvid en väldigt väldigt tja fet man gjorde det inte lättare precis.

Men byn Qrendi verkade mysig åtm, sedan var det mest flygplatsområdet och natur man såg innan trängseln och de knökfulla delarna tog vid.

2016-09-13 13.36.06.jpg

Zurrieq

2016-09-13 13.57.18.jpg

Filfa i bakgrunden

nere vid kusten

Här är vi, bruna och nöjda.

Gabriella Persson

Kvinna, mamma, hustru, matte och kollega. Här skriver jag om hur vår planering inför flytten till Malta går samt lite glimtar ifrån vardagslivet. Mitt vardagsliv delar jag med min man, våra tre barn, hund och katter.