DET STORA VENEDIG-INÄGGET

Tänk att jag varit tillbaka på Malta i nästan två veckor utan att ha uppdaterat er om Venedig! Tro det eller ej men jag och Jenny hade en helt underbar weekend och Venedig var precis allt jag hoppades på. Vi gjorde inte det allra turistigaste utan unnade oss att bara ta det lugnt.

Det fanns många höjdpunkter under resans gång; bland annat smet vi in på trädgården på ett 5 stjärnigt hotell och njöt av gräs och lummighet som fullkomligt saknas här på Malta. Dessutom åt vi flera goda middagar, hade en härlig picknick och jag åt vääärldens godaste gelato med mörk chokadsmak.

Fantastiskt fin helg med en av de allra bästa människorna i mitt liv ❤

Venedig 2015 9

Venedig 2015 2

Venedig 2015 6

SICILIAN SUNSHINE

Sista dagen på Sicilien bjöd på strålande solsken och inte fullt lika mycket vind som tidigare. Vi beslöt oss för att hänga nere vid poolen under morgonen för att sedan checka ut och sedan börja puttra mot flygplatsen i långsamt gemak. Vi åkte återigen upp till Castelmola, njöt av utsikten, strosade på gatorna och käkade en sista italiensk pizza. Fantastiskt vackert!

Atlantis Bay Hotel Taormina

Castelmola

Castelmola 5

Castelmola 1

Castelmola 6

Castelmola 8

Etna Sicily

Snötäckta vulkanen Etna!

Efter Castelmola började som sagt färden mot flygplatsen med strandhäng-i-solen-paus samt en efterlängtad glass-paus. Blev imponerad över Sicilien och jag ser fram emot att få åka tillbaka i sommar när det är lite varmare!

Sicily 3

Sicily 1

SICILIEN DAG TVÅ

Vår andra dag på Sicilien var något molnigare och det blåste en hel del vilket jag inte alls hade räknat med när jag packade väskan. Av någon anledning tänker man fortfarande ”som en svensk” att ”-åh, Italien är ju varmt!” när Malta i själva verket ligger söder om Italien och det knappast är varmare där är här…

Vi bestämde oss i alla fall för att promenera bort till Isola Bella, en ö som sitter ihop med fastlandet när tidvattnet är lågt! När vi kom dit var det ett par meter vatten mellan stranden och ön så vi fick snöra av oss skorna och lunka över :)

Isola Bella

Brrrr...!

Brrrr…!

"Open until 1 hour before sunset" :)

”Open until 1 hour before sunset” :)

Här är jag på toppen!

Vackra vyer.

2015-04-04 11.25.29

Här sitter Isola Bella ihop med fastlandet, olika mycket beroende på tidvattnet!

Erik på äventyr.

Efter lite äventyrande på Isola Bella åkte vi upp till Taormina för att strosa runt och kika på deras amfiteater. När vi turistat klart tog vi en afternoon tea på närliggande hotell och puttrade därefter upp till Castelmola som ligger på en ännu högre bergknalle än Taormina. Där åt jag mitt livs godaste skaldjurssoppa! Den var så god att jag vill åka tillbaka enbart för att få äta den igen. Så är ni i Taormina, åk till Castelmoa och ät skaldjurssoppan på La Taverna dell’ Etna!

2015-04-04 14.11.43

Castelmola seafood

SICILIEN DAG ETT

Förra helgen hade jag och Erik bokat in oss på en weekend till Sicilien för att fira våra födelsedagar (vi brukar ge varann en flygbiljett i present!) och passade nog inföll det dessutom samma dag som vi firade 4,5 år utanför Sverige och därmed 4,5 år som sambos.

Flygturen från Malta varade i 40 minuter och pang bom stod vi på Italiens mark klockan 07:00. Vi bilade, åt frukost, beundrade snötäckta vulkanen Etna och letade oss fram till vårt hotell i byn Massarò. Efter en powernap tog vi oss upp till bergsbyn Taormina där vi avnjöt italiensk pasta i solen!

Utsikten från vårt hotellrum. Som en dröm!

Fruktbilarna fanns överallt, precis som på Malta! Ångrar fortfarande att jag inte köpte en låda smultron. Mums.

Erik ❤

Vackra Taormina!

Efter att ha strosat backe upp och backe ned i ett gäng timmar så beslöt vi oss för att vila benen och fylla på energin med ett gäng drinkar i solskenet. Där satt vi och babblade, drack och beundrade utsikten långt efter att solen försvunnit bakom husen.

Taormina 5

Taormina 4

Taormina 6

Trötta av jetlag (…) beslöt vi oss för en middag på hotellet och en tidig läggdags för att vakna pigga och glada för dag nummer två på Sicilien som kommer i ett annat inlägg!