Hemma igen

Är nu hemma igen, resan gick bra och vi kom hem samma tid som planerat! Anina åkte iväg till Ylläs direkt, men jag har nu kommit hem och nästan påbörjat vardagen igen!

Vill tacka alla som gjort denna resa möjlig och alla som gjorde den så bra som den blev! 🙂 Ångrar absolut ingenting och är så otroligt glad att vi tog chansen! Alla som får en sånhär chans borde ta den. Man behöver inte vara frimodig och kunna flytande engelska. Jag pratar inte med folk jag inte känner och är jätteblyg och tyst om jag inte känner personerna bra. Det värsta jag vet är och kallprat om ingenting, kan lika gärna vara tyst då 😉 Men även jag klarade det så då klarar du det också!

Jag vill ge små tips till er som kanske åker på praktik eller semester till Malta!

• Om ni tar bussen, köp All Day ticket för 1,50, det blir billigare då.
  • Vill ni till en strand rekommenderar jag att ni tar buss till Golden Bay (Ghajn Tuffieha) eller Mellieha bay.
  • Tro inte på allt som sägs om Malta. T.ex. fick vi höra att vi ska vara berädda på att få utskällningar. Ingen av oss fick något som ens liknade nån utskällning.
  • Vi fick också veta att namnen på städerna inte alls är lika på Maltesiska som på engelska. Men var inte orolig, man känner nog igen de flesta namnen, St Julians är till exempel San Giljan.
  • Rekommenderar att ni besöker blue lagoon, sjukt fint!
  • Vill du shoppa så finns det bra köpcentrum i Sliema, t.ex. Plaza eller The Point. I Paceville finns även Bay Street som är bra.
  • Pröva att äta Pastizzi när ni är på Malta.
  • Marsaxlokk marknaden är värd att besökas.
  • Om ni vill besöka Malta är Maj en bra månad. Så ni som eventuellt far på praktik nästa vår, liite senare skulle det gå att åka så har ni ännu bättre väder.
  • Om ni är där en längre period, blogga så att vi kan läsa 😉

Anina får fylla i tips om hon har fler åt er. Tusen tack för att ni följde med på vårt äventyr genom att läsa bloggen.

Kramar från Matilda.

Hemresan påbörjad.

20150412_12094020150412_18273420150412_193530

Last day

Så var den sista dagen också till ända. Dessa fyra veckor har gått så oootroligt snabbt! Kan inte tro att det är över nu.. Att vi har bott här i en månad? Känns på ett sätt som att vi kom igår. Kommer att sakna Malta! Men.. Det ska bli så roligt att komma hem! Skönt att inte behöva vänta på bussar som inte kommer å att få köra bil, skönt att få ha värme på i huset, att inte behöva dra ur alla kontakter när man går hemifrån. Skönt att få äta riktig mat (jå mamm ja sa ide) skönt att få ha en mikro och ugn. Skönt att inte varenda gubbe man ser visslar och säger nåt om en. Skönt med en säng som står på sin plats och inte är så ootroligt sjukt obeskrivligt ovekväm med fjädror som känns och skaver. Skönt att inte vakna kl sju varje morgon för att man har så obekväm säng. (Har inte vaknat senare än halv åtta en enda dag!!) Skönt att få prata svenska, skönt att få komma hem helt enkelt! Hem är alltid hem!

Dagen har bestått av strand, vattenskoter, McDonalds, shopping och prat om allt mellan himmel och jord med Jenni och Anina.

Redan 8:15 steg vi på bussen för att åka till Golden bay, resan dit tog lite mer än en timme. Vi var ensamma på stramden när vi kom.. Tyvärr så blåste det så det känndes jättekallt, så vi tog bussen igen för att pröva en annan strand. En halv timme till i bussen och vi var framme vid Mellieha Bay. Myycket varmare där!

Låg och solade från 11-16 och lyckades bränna ryggen lite. Två män kom dit med vattenskotrar och vi skämtade om att fråga om vi fick åka med på en åktur 😉 Vi for istället för att fråga om vi fick sitta på dem o ta kort, hahah. Jomen självklart, ni kan komma med på en åktur också! Hahah så sjukt kul var det! Ett perfekt avslut på resan! O de bästa av allt, det kostade bara en kram, ett leende och ett tack! 🙂

Efter solandet for vi via Lija efter Jennis pengar och sen vidare till Sliema. Besökte McDonalds och for sen till Paceville för shopping. Shoppig och shopping, tittade mest men ändå. Nu har vi kommit hem och har så gott som färdigt packat.

9:45 kommer hyresvärden och Angele hit, Angele tar oss till flygplatsen. Flyget far 12:45 lokal tid imorgon, via Stockholm och till Kronoby. I Kronoby är vi 23:45 finsk tid. Vi måste vänta i fyra timmar på Arlanda..

Nåja, Godnatt! 🙂 (ska bara skura golvet först) Om allt går bra är vi hemma om ett dygn!

Mellieha Bay

20150411_130710

Nå arbete de höll på med.

Anina

Matilda

Shopping

xD

xD

Den allra sista bussturen här på Malta!

Den allra sista promenaden från sjön till lägenheten

20150411_220046

Blue Lagoon

Idag var vi på båtutflykten. Det visade sig att vi ändå var på samma som Sandra och det var ju roligt men lite konstigt var det att vi hade bokat olika och att Sandras var dyrare än min och Matildas. Båten startade klockan 10. Det var mycket mer folk än vad jag hade tänkt mig. Vi hade tänkt att vi skulle sitta på däck hela båtresan och hoppeligen bli lite bruna på samma gång men det blev så kallt så vi satt nog ändå där inne. Båten körde runt hela Malta och på samma gång berättade de lite info om de olika byarna och platserna som vi körde förbi. Vi stannade vid ön Comino och fick tillbringa lite tid vid Blue Lagoon. Vilket ställe det var, vattnet var kristallklart och det var varmt och skönt. Verkligen ett paradis ställe! Det kändes ganska som hemma där eftersom vi hörde svenska pratas från alla håll. Fick för första gången i mitt liv simma bland maneter eller åtminstone vad jag vet har jag inte gjort det förr.

Ikväll kom Jenni hit till Sliema så då for vi ut och äta alla tjejer. Nu har Matilda börjat packa, och ja det är verkligen ett under ifall vi får hem allt! Nu skall vi ta natt så vi orkar oss upp tidigt imorgon och sola en sista gång före vi åker hem! En härlig dag har det varit!

Matilda & Sandra i båtenMatilda & Sandra i båten20150410_132806

Båten

Blue Lagoon

IMG_20150410_222020IMG_20150410_222120

20150410_133743

IMG_1463IMG-20150410-WA0071

20150410_144751

H Ä R L I G T

Matildas pizza som var lite speciell

Festade till det med efterrätt ;)

Festade till det med efterrätt 😉

Farväl

Idag var dagen då vi tog farväl av praktikplatsen och våra härliga jobbarkompisar. Det är alltid sorgligt med farväl för man vet aldrig ifall sista gången vi såg alla härliga människor. Jag och Matilda åkte tidigt hemifrån imorse för att besöka Jennifers praktikplats. Hon är vid Mater dei hospital, ett väldigt stort sjukhus. Det var väldigt intressant även fats vi bara var och tittade på avdelningarna där Jenni har varit. Vi fotade även lite i en skatepark nära Mater Dei före vi fortsatte med dagens ärenden.

Efteråt skulle vi hämta kakan som vi hade beställt. Men före vi kom fram till Mosta hade vi gett upp många gånger och vårt humör var verkligen på botten.. När man står och väntar över en timme på en buss som sist och slutligen inte kommer.. Men vi fick vår kaka tillslut och kunde åka vidare till praktiken och ta farväl. Vi bjöd på tårta och massa finländskt choklad och allt uppskattades. Kommer verkligen sakna alla härliga människor!

Ikväll har Jenni varit här i Sliema så då har vi alla flickor gått på stan. En helt rolig kväll. När det gäller mat här så är vi inte så modiga att pröva nått nytt men idag prövade vi en pastizzi med skinka och ost i och ojj vad de smakade gott!

Imorgon skall vi då på båtutflykten. Det blev nog ändå så att jag och Matilda inte har samma båtutflykt som Sandra.. menen vi får visa bilder och berätta åt varandra efteråt vad vi sett och varit med om.

Godnatt alla!

Inne i Mater Dei

Inne i Mater Dei. Och detta var då bara ”receptionen”.

Skateparken som vi stannade vid

ÄNTLIGEN hade vi vår tårta.

20150409_143722

20150409_181014

Sista praktikdagen

Nu är det slut på det roliga. Vi var idag sista dagen på praktik.. Lite sorgligt är det nog. Har fixat underskrifterna på skolpappren åxå, o det var inte några det. Vi fick som sagt vitsord idag och vi är båda nöjda över resultaten. Lämnade in namnskyltarna idag och imorgon lämnar vi tillbaks skåpnyckeln. Några lediga dagar nu o sen åker vi hem.

Slutade kl. 2 idag och när vi kom hem satte vi oss på balkongen med en oreoglass som belöning. Gjorde sen plättsmet och försökte steka plättar. Resulterade i plättar som inte blev färdiga och satt fast i stekpannan (brist på smör var inte problemet) och vi har en gasspis som fungerar bara när den vill… Men nog var dom goda ändå 😉 Mycket annat har vi inte hunnit med idag. Slöat mest.

Har en massa ärenden imorgon, jag och Anina kommer troligtvis att åka till Mater Dei hospital där Jenni är på praktik för ett studiebesök. Sedan ska vi till Mosta för att hämta kakan vi beställt och tillbaka till Sliema med buss. Hoppas bara att vi ryms och sitta i bussen så att vi inte måste stå med kakan. Vi var igår och bokade en båttur för fredagen till Comino och the blue lagoon som Sandra hade bokat tidigare. Men tittade på biljetterna idag och kom fram till att vi har bokat olika båtturer.. Så om jag på något vis har råd kommer vi att ändra det imorgon åxå, så att vi alla tre är på samma båt i alla fall 😉

Nå, godnatt från oss alla till er alla 🙂142849276011520150408_125358IMG_20150408_210157

Svar på frågor

Vi fick några frågor så vi svarar på det här i ett inlägg så gott vi kan! 🙂

Hej på er! 🙂 Jag undrar hur länge ni har känt varandra? Har ni båda pojkvänner? Hur kom ni på att åka till Malta? Är det mycket turister där? Är det lugnt och tryggt? Bor ni i ett höghus? Många frågor här nu, men jag blev lite nyfiken! Hoppas ni njuter till max av de sista dagarna där!

Hej på dej åxå! 🙂 Roligt med frågor!

Vi har känt varandra i fyra år, eller varit vänner i fyra år. Vi visste ju att den andra fanns innan dess men när vi gick i skriftskola tillsammans lärde vi känna varandra. Sandra, som vi delar lägenhet med kände vi inte före resan.

Denna bild med superkvalitet är från skriftskollägret då vi lärde känna varann.

Nej, Anina är den av oss som har pojkvän. De har varit tillsammans i 1 och ett halvt år. Ni kan få en bild av henne och Ronnie.IMG_6343

Vår skola har ett samarbete med en skola här på Malta och alla får söka ett stipendie som ger dig en praktikplats i ett främmande land. Från vår skola, YA, kan man söka till bl.a. Malta, Indien, Turkiet, Portugal och Norge. Vi ville pröva på något annorlunda så vi valde Malta. Varför? Jaa, det kändes som ett tryggt land. Och när förra årets studerande var till Malta tyckte vi att det såg så roligt och bra ut, så vi ville pröva på det också.

Turister, jaa, man kan säga att det finns mycket turister här. Både såna som semestrar och som har flyttat hit. Från alla möjliga länder kommer folk hit för att jobba, så över 50% av dom man träffar är egentligen inte från Malta. Det är vår här nu och finns ändå turister, men vi tror att under sommaren kommer det att finnas ännu fler turister.

Vi har ännu inte behövt känna oss rädda och tycker att det är lugnt och tryggt. Men vi tror att Malta är ungefär som andra länder, visst finns det kriminalitet även här. När vi kom hit och frågade om vi ska vara försiktiga med nånting fick vi som svar att inte lita på någon och att hålla handväskan nära framför oss. Om man går ut på krogen är det nog stor risk att någon knycker t.ex. handväska, plånbok eller mobiltelefon. Men eftersom vi inte heller festar är det inget vi behöver oroa oss för.

Ja vi bor i ett hus med fyra våningar, tre lägenheter. Husen här sitter ihop så utifrån ser det ut som att huset skulle vara stort. Utifrån ser det jättedåligt ut, och vi bor inte heller i den finaste delen av stan, men det duger nog under en månads tid.

Den gröna dörren bakom bilen är vår ingång. Den första "balkongen" hör till vår lägenhet.

Den gröna dörren bakom bilen är vår ingång. Den första ”balkongen” hör till vår lägenhet.

Tack för frågorna, undrar ni något annat är det bara att fråga! 🙂 Vi ska försöka njuta av den sista tiden här! 🙂

Tj 5

Fem dagar kvar tills vi är påväg hem, ofattbart! Vädret idag har varit sådär, solen har nog varit fram för det mesta.

Imorgon är det vår sista!! praktikdag!? Blandade känslor. Men vi kommer att fara dit på torsdagen me en tårta åt personalen. Imorgon får vi även vårt yrkesprovsvitsord, känns lite nervöst eftersom det är ”chefen” som bedömer oss och han vet typ inte ens vem vi är.. Men lär ju synas imorgon vad dom tycker om oss.

Lite bilder från praktiken:

Såhär ser ett wc ut i patientrummen, plus dusch som inte syns.

Sängbäddning.

IMG-20150407-WA0030IMG-20150407-WA0038

dom måste äta sjukt mycket här, säger varje gång att jag ska ha en liten portion, och har ändå inte en enda gång ätit upp ens hälften..

Kl 15 när jag och Anina slutade for vi till The Point för lite shopping, var inte på humör för shopping och försöker att inte köpa nåmer kläder så de blev ingen lång stund. Innan vi for tillbaks till lägenheten for vi via Tower supermarket för att handla.IMG-20150407-WA002020150407_170543IMG_20150407_212434

Aninas påskägg

Hemkommen och trött provade vi klänningar vi köpt och försökte se gravid ut, lyckades vi? 😉IMG_20150407_213718IMG_20150407_213140Anina sover redan så Godnatt från mig åxå! 🙂

Sista måndagen

Idag har vi inte gjort något annat än varit på praktik. Praktikdagen kändes väldigt kort även fast det intevar lika mycket att göra på morgonen som det oftast brukar vara. Jag och Matilda fick vara på level 2 och Sandra var på level 3. Det är inte så mycket som skiljer sig på de två våningarna förutom antalet patienter, det finns fler patientrum på 2:an.

På fredag har jag, Matilda och Sandra planerat att åka på en båtutflykt. Man åker runt med en båt till en ö och får bla. simma vid blue lagoon. Blue lagoon är ett riktigt fint ställe åtminstone på bilder på internet.

Har ikväll också hunnit med en skypedejt med min kärlek som jag med spänning väntar på att få se igen! Nu skall vi sova så att vi orkar imorgon.

vår fina balkongutsikt

Såå nöjd över vår bäddning

En vecka kvar

Godkväll. Vi inleder sista veckan i Malta nu, känns skönt.. Det är jättekul här och vi trivs men hemma är ju alltid hemma. Imorgon ska vi på praktik från 7-15, tungt att stiga upp o vårt brödförråd är slut så vi måste stiga upp tidigare för att hinna steka ägg 😉

Istället för att gå till kyrkan här intill for vi till kyrkan i Mosta. Bussen stannade inte var vi hade tänkt stiga av fast vi tryckte på stop. Vi satt sen en halvtimme o vänta på följande buss som skulle ta oss till Mosta. Så vi kom för sent till kyrkan. Gjorde egentligen inte så mycket för folk kom och gick hela tiden. Hann inte se så mycket dock. De hade nattvard idag så vi hann till det. Det var inget märkvärdigt, präster delade ut brödet i gångarna. Små och stora stod i kön för att få, men man fick inget vin som vi är vana med.

Efter nattvarden for alla ut genom sidodörrar och ställde sig utanför dörren där en orkester spelade och nån bar på en staty av Jesus. De spelade och sjöng. Barn höll upp påskgodis (figolla och påskägg) så att det skulle välsignas under en sång. Sen gick en lång rad med scouter i alla åldrar på led och marscherade.

Vi fortsatte resan till Marsaxlokk, där de har marknad varje söndag. Marknaden var jättestor, utmed sjön! Vi for på restaurang för att äta, Iplace, som meny fick man en Ipad. Utsikten var jättefin och pizzan smakade bra. Gick sen genom hela marknaden och tittade mest. Blev utbjuden på dejt och erbjuden giftemål 😉 hahah

Efter Marsaxlokk gick vi en stund i Valletta, provade på att åka tuctuc och for till burgerking på en smoothie. Vi är nu hemma och färdiga för natten.

Syns snart, Godnatt! 🙂

Kyrkan i Mosta

20150405_10325520150405_10371620150405_10482020150405_105954

Marknaden i Marsaxlokk.

IMG-20150405-WA0007

En häftig sak vi köpte att ha i håret.

Iplace.

20150405_124817

Utsikt från vårt bord.

20150405_125853IMG-20150405-WA0008

Valletta

I bussen påväg hem, Mater Dei Hospital där framme. Bussen var så full så vi fick stå med nösan i framrutan och nästan utanför bussen..

I bussen påväg hem, Mater Dei Hospital där framme. Bussen var så full så vi fick stå med näsan i framrutan och nästan utanför bussen..